Jaarverslag A∴L∴ Athanor
#32, O ∴ Gent
Werkjaar : 2024
- Leden
- het effectief aantal leden op 31 December 2024: 53
- evolutie van gezegd aantal vergeleken met het jaar daarvoor: Vorig jaar 58 leden dus een verlies van 5 leden
- verklaring van deze evolutie :
- nieuwe leden (inwijdingen, affiliaties, heropnames): Eén lid Jonas DR
- schorsingen: geen
- ontslagen: 5 in totaal waarvan 2 gedwongen, Herman J en Gilbert M wegens administratieve redenen en langdurige inactiviteit
Verder waren twee ontslagen vrijwillig wegens affiliaties in andere werkplaatsen, Jo V en Hendrik DJ, waarbij deze laatste het ere-lidmaatschap in onze Werkplaats aangeboden werd.
- Inwijdingen
- Eén inwijding:Jonas DR
- Twee gezellenbevorderingen: Philippe G en Lionel E
- Eén meesterverheffing: Guy T
- Kandidaturen
- aantal profanen onder de moker 1 Thys Eeckhaut
- aantal verworpen kandidaturen 1 Jorgen Noens
- Zittingen
- aantal zittingen 21,; waarvan 17 in de LL graad, 2 in de GG graad, en 1 in de MM graad. Tevens werd 1 blanke zitting gehouden.
- welke zittingen,
- inwijdingen: 1
- bevorderingen: 2
- gemeenschappelijke zittingen: Het Zomer St.-Jan met de 4 Gentse Loges
- met bouwstuk: 13 in totaal: 2 door LL, 1 door een G, en 10 door MM, waarvan 2 opgeleverd door een A:.Br:.van Aurora en van Acacia.
- 3 seminaries werden georganiseerd voor de LLn
- 4 Middenkamers: Jan, April, Sep, Dec
- aantal bezoekers en aantal bezoeken van BBr\ uit andere Loges:
Met 142 bezoeken tegenover 30 vorig jaar zijn BBrs van Athanor dit werkingsjaar significant meer op bezoek gegaan bij andere Loges. Het aantal ontvangen bezoekers is met 43 vrij stabiel gebleven tegenover 41 vorig werkingsjaar. Het aantal bezoekende Loges is wel gedaald van 33 vorig werkingsjaar tot slechts 13 dit jaar.
- aantal bezoekers en aantal bezoeken van BBr\ uit andere Loges:
- Regelmatige aanwezigheid
- gemiddeld aantal BBr\ die aanwezig zijn op de zittingen (rekening houdend met oudere BBr\ en BBr\ die in het buitenland vertoeven): 590 of 28 gemiddeld per zitting
- Vergeleken met het vorig jaar waar de aanwezigheden per zitting 62.55% bedroegen, is dit nu iets lager met 56% van de actieve leden.
- Moreel verslag over de Loge
AM, waarde BBs
aansluitend bij de opsomming van BB Secretaris graag het volgende:
De complexe materie rond ontslag uit onze loge, waarbij men rekening dient te houden met zowel menselijke, maatschappelijke als existentiele details, zonder ons reglement terzake uit het oog te verliezen, loont om even tegen het licht te worden gehouden bij een volgende Middenkamer.
Anders dan het jaarverslag van werkjaar 2023 zal ik mij voor 2024 houden aan de meer Maçonieke kant van onze inwijdingsgenootschap. Vergeten wij even hoe de mens daarbuiten zichzelf blijkt te bekampen en laat ons focussen op het
filosofische van onze broederschap .
Een moreel verslag maken als alles in onze loge goed blijkt te functioneren en iedere Broeder begaan is met het leveren van een eigen bijdrage is eigenlijk water naar de zee dragen.
Ik moet onze AM daarvoor alle lof toezwaaien vanwege zijn vlekkeloos parcours, ondanks enkele hobbelige passages.
Meer bezoeken hebben wij afgelegd en de banden met onze zusterloges aangehaald. Bouwstukken uitgewisseld, en deelgenomen aan een interobediëntieel congres in Nederland.
Tot ons spijt stelden wij vast dat ,ondanks herhaalde initiatieven om Niet-regulieren en Regulieren te verzoenen, de kloof, het onbegrip en de vooroordelen elke toenadering in de weg staan..
De hoop die ik in mijn verslag van 2023 opperde omtrent de persoonlijke inzet van de jongere Broeders is duidelijk werkelijkheid geworden. Verschillenden van hen hebben de taak van Officier dignitaris op zich genomen en met verve hun functie ingevuld.
Ook in de nieuwe COD zet zich dat door .
Gezien de noodzakelijke vertraging in werving van nieuwe zielen kunnen wij enkel hopen dat ons aantal de komende periode terug zal stijgen zodat Athanor de warme loge mag blijven die onze zusterloges kennen en soms ook benijden.
Wij hebben in deze periode enkele uitstekende bouwstukken mogen aanhoren. Zowel geschiedkundige met een link naar Vrijmetselarij als, sociaal, literair en filosofisch geïnspireerde .
Het is soms noodzakelijk om het enthousiasme van sommige BB, bij het geven van hun bouwstuk wat te temperen teneinde het vredige aspect van onze zitting niet in het gedrang te brengen.
Het demonstratie-materiaal voor de Japanse krijgskunsten en filosofie ,bleef achterwege omdat wapendracht door onze aandachtige BB Dekker niet werd geduld. (waarschijnlijk vanwege enige concurrentie met zijn eigen tandenstoker)
Hoe dan ook waren de bouwstukken, alhoewel niet steeds in direct verband met de Loge, een interessante opening die aantoonde dat onze Vrijmetselarij een brede maatschappelijke blik belangrijk vindt en navelstaren niet loont.
Een eervolle vermelding voor een jonge Broeder , die een persoonlijk filosofisch initiatief heeft opgezet dat reeds enkele keren een zeer succesvol en, euh … lekker, gevolg heeft gehad is hier op zijn plaats.
Uit alles blijkt dat de verjonging van onze Loge een nieuwe dynamiek heeft teweeg gebracht die aanstekelijk werkt en een mooi toekomstperspectief bied.
Muzikaal moeten wij het tijdelijk zonder onze virtuoze BB Jan doen vanwege meer wereldlijke prioriteiten. Zijn concerten waren stuk voor stuk het bijwonen waard.
Maar wij hebben ook genoten van de uitzonderlijke muzikale keuze van onze tijdelijk “geinterneerde “ BB Kapelmeester . Zijn opsluiting was trouwens geheel onterecht. De nodige stappen zijn ondernomen voor zijn , althans voorlopige in vrijheids stelling.
Ik stel ook vast dat sommige BBs het woord “spiritueel” een nogal brede betekenis geven teneinde hun Lucrum ( “voor de Latinisten onder ons”) en de maat van hun vaten te kunnen verantwoorden.
Enkele broeders, met een gulle boomgaard, hebben appelen voor hun geld gekozen .
De unieke Cuvé Athanor moet nog even rijpen , maar ik veronderstel dat de producenten ervan rekening hebben gehouden met de klimaatopwarming.
De medeplichtigen kunnen er zich ‘tegen betaling weliswaar’ in beperkte mate aan laven , al is het maar om hun financiële manco in de armenbeurs te compenseren.
Anderzijds zijn wij BB Gino , onze geboren Aalmoezenier, erg erkentelijk om onze prachtige jaarlijkse BBQ te hebben willen organiseren. Wij hebben wèl achteraf nogal wat klachten gekregen, van naburige koeien vanwege het verstoren van hun graaslust en het vertrappelen van achtergelaten fonoplaten. Betere dialoog met zijn buren dringt zich op bij herhaling.
Artistiek gezien ,wordt het moeilijk om BB Michel’s stijl te plaatsen. De lucht van St Martens-Latem dwingt ontegensprekelijk tot landelijke inspiratie waardoor ,vogels en varkentjes een onuitputtelijke bron van inkomsten ( sorry…inspiratie) blijken.
En tussendoor worden wij getrakteerd op moderne , wat Breugheliaanse taferelen waar de drang naar zonnige oorden vanaf spat.
In afwachting van beter weer kunnen we nog een spelletje schaak spelen.
En als elke Vrijmetselaar zijn steentje bijdraagt dan heeft BB Johan T dit toch wel erg letterlijk opgevat. De beeldhouwersrots die sinds kort op het Oosten te bezichtigen valt , zal nog enige tijd zijn LL zoeken. Ik hoop dat er dit jaar enkele nieuwe initiaties komen om onze stock aan stenen wat te laten slinken.
Enkele meer diepzinnige beschouwingen nu :
Met genoegen stel ik vast dat er hier een vorm van non-verbale communicatie heerst . Een blik in de natte kamer ,een kwinkslag , een vluchtige aanraking, een glimlach…
Wat wij nooit genoeg naar waarde zullen kunnen schatten is de vrije manier waarop ideeën en gedachten hier kunnen worden geuit en doorgegeven.
Tegelijkertijd is het mij opgevallen dat sommige niet Athanorianen ,niet altijd blijken te begrijpen dat openheid van geest en denken, bij ons als het hoogste goed wordt beschouwd als het gaat om onze vrijmetselarij ten volle te beleven.
Ik bespeur soms bij bezoekende BBs enige terughoudendheid als het niet onmiddellijk duidelijk is waar onze communicatie wèl de Vrijmetselarij raakt. Dit soort van verenging leidt enkel naar wereldvreemdheid . De letterlijke interpretatie van onze ritualen is even schadelijk als af te raden. Vergeten wij niet dat het de bedoeling van de ritus is, om de herinnering aan onze idealen levendig te houden, zonder de blik op de werkelijkheid te verliezen.
Regels die dogmatisch worden gehandhaafd hebben weinig met onze arbeid te maken.
Het feit dat de Achtbare Meesters dit ook als belangrijk onderdeel van onze loge blijven zien kan alleen maar bevrijdend werken.
Een tekst van wijlen Jean Rostand, lid van de Académie Française, o a Bioloog, moraalfilosoof en wetenschapshistoricus ,illustreert passend wat cultuur en moraal zou kunnen zijn.
Hij was geen vrijmetselaar, maar dat was bvb Spinoza, ook niet . En toch kunnen wij er moeilijk omheen.
ik citeer
“Cultuur en moraal, gaan niet over het hebben van je hersenen gevuld met data, namen of cijfers,
het is de kwaliteit van het oordeel, het logisch eisen van redelijke argumentatie en de bewijslust errond.(mooi woord trouwens),
het is het begrip van de complexiteit der dingen en de kracht van de problemen.
Het is de gewoonte van de twijfel en nooit een andere visie uit te sluiten.(Twijfel, een woord dat steeds weer opduikt bij filosofisch denken)
het is het voelen van wanneer te wantrouwen,
het is de bescheidenheid waarmee U Uw meningen kenbaar maakt en
het geduld om te negeren (ook zo een prachtige zinsnede), wat zoveel wil zeggen als “ zelfs al zijn wij niet akkoord , toch horen wij de andere argumentatie aan.”
en de zekerheid dat je nooit alle delen van Uw argument hebt;
het is een vastberaden geest zonder star te zijn,
het is gewapend zijn tegen onscherpheid en ook tegen valse precisie, het weigeren van fanatisme t o v diegene die zich de rede zou toeeigenen;
het verwerpen van officiëel dogmatisme, maar het weigeren van kwakzalverij, ( ook in de Vrijmetselarij )
het is het genie vereren maar zonder er een afgod van te maken,
het is altijd kiezen wat boven je eigen voorkeur kan gaan. ”
einde citaat
Daarin zit vervat, de basis van de filosofie, de grootsheid van de humanist, de bescheidenheid van de schrijver en de bekentenis van de eeuwige twijfel ,ondanks zijn wetenschap.
Dit zou zo maar de blauwdruk kunnen zijn voor de Vrijmetselaar van vandaag.
De kernachtige tekst kan model staan voor sommige passages uit onze ritualen, die met enigzins theatraal woordgebruik en gezwollen zinsbouw hetzelfde beogen.
En omdat elk van ons, op zijn eigen manier aan de eigen steen werkt, loont het de moeite om even stil te staan bij de diepere zin van deze citaten.
A M , geliefde Broeders , dit is mijn zwanenzang als Redenaar. Een taak die ik met veel overgave en vooral plezier heb waargenomen. Het was voor mij een privilege U allen als toehoorder en critici te mogen hebben.
Aan mijn opvolger BB Stany , het volgende:
vergeet Uw rituaal niet na te lezen bij het eerste Broedermaal.
als de Achtbare Meester U het woord geeft en U zou toevallig nog niet weten wat gezegd, antwoord dan: “ Achtbare Meester ,ik ben sprakeloos” .
Met deze slagzin , ben ik ooit als pril Redenaar de Athanor annalen ingegaan.
A M , geliefde Broeders ,” non fui,fui,non sum ,non curo” Met dit epicurisch grafschrift bijtel ik mijn theatraal afscheid in mijn steen van Redenaar .Een zwanenzang voor een taak die ik met veel overgave en vooral plezier heb waargenomen. Het was voor mij een privilege U allen als toehoorder en critici te mogen hebben.
Ik heb gezegd , A M
Pierre Misseghers